Skip to main content

Aktuality

Katedra anglického jazyka (Mgr. Dagmar Grzinčič) a Katedra tělesné výchovy a sportu (Dr. Lenka Knopová) v rámci projektu UčiTUL společně vytvořily nový předmět Port de Bras CLIL (Content and Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení), který se opírá o mezioborovou spolupráci, jenž svým pojetím splňuje veškeré typické atributy multidisiciplinární a tandemové výuky.

V září 2024 se na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy konala konference Trendy v didaktice biologie 2024, která se zabývala novými poznatky v oblasti biologie a novými metodami jejího vyučování. Mezi řečníky nechyběli také odborníci z naší fakulty – Martina Pražáková a Josef Šedlbauer , kteří zde vystoupili se svým příspěvkem na téma Profesní síťování jako příležitost v přípravném vzdělávání učitelů.

Pojetí výuky u učitelů budoucích učitelů je důležité téma, proto se vedení FP TUL rozhodlo zjistit subjektivní vnímání výukových procesů, a to nejen z perspektivy pedagogů, ale také studentů, a tím identifikovat oblasti pro zlepšení a navrhnout konkrétní kroky k jejich optimalizaci. Proto v květnu a červnu 2024 provedl Andrei Strukov, instruktážní designer z univerzity v Maine, pilotní sondu v rámci připravovaného aplikovaného výzkumu, do které se zapojilo devatenáct studentů učitelských programů a patnáct vysokoškolských pedagogů z této fakulty. Výběr respondentů probíhal v souladu s principem rovných příležitostí a nediskriminace a jako výzkumné metody byly využity polostrukturované rozhovory s respondenty a reflektivní tematická analýza, přičemž veškerá zjištění byla anonymizována. 

S Andreiem Strukovem, prvním zahraničním odborníkem který k nám přijel v rámci projektu UčiTUL (přečtěte si rozhovor s ním), úzce spolupracovala metodička Petra Romportlová. Jejím úkolem je nyní na základě konkrétních Andreiových zjištění a doporučení pomáhat vyučujícím předmětů v oborových aprobacích hlouběji reflektovat výukové procesy. Cílem je, aby naši studující cítili, že se vyplatí FP TUL studovat, rádi svým přátelům studium naší fakulty doporučí a hlavně se naučí něco smysluplného pro svou budoucí pedagogickou praxi, daleko nad rámec informací, které si mohou sami dohledat.

V rámci projektu UčiTUL vyjeli studentky a studenti španělského jazyka z katedry románských jazyků díky doktorce Lianě Hotařové do španělského města Oviedo, kde navštěvovali dvě školy – I.E.S. Doctor Fleming a Colegio La Milagrosa. Cílem bylo poznat španělský školní systém a zároveň rozvíjet dovednosti studujících coby budoucích učitelů. V rámci hospitací navštívili výuku od prvního stupně až po třídy, které bychom u nás zařadili do vyšších odborných škol. Navíc se jim podařilo nastartovat možnou spolupráci v rámci projektu Erasmus+, ve kterém by měli budoucí učitelé z FP TUL možnost získat praxi přímo na jedné z výše zmíněných škol v Oviedu.

Prvním zahraničním odborníkem, který na naši fakultu přijel v rámci projektu UčiTUL, byl Andrei Strukov, který působí jako vedoucí Centra podpory na Univerzitě Maine v Augustě (UMA), kde vede tým zaměřený na podporu kvality výuky a instruktážního designu. Na FP TUL prováděl hloubkový monitoring výukových procesů – vedl mnohé rozhovory a navštěvoval výuku, aby získal hlubší vhled do každodenní reality výuky na naší fakultě. Zajímaly ho především živé osobní, profesní a studijní zkušenosti těch, s nimiž měl příležitost se setkat. Zjišťoval, jak studenti a učitelé vnímají své potřeby, role a povinnosti a jaká jsou jejich přání v kontextu na studenta zaměřené výuky.

Přečtěte si rozhovor, ve kterém Andrei shrnul své zkušenosti a dojmy z výuky na FP TUL.